Monday, August 23, 2010

Aku dan Ramadhan

Salam..

Dah masuk hari ke-13, baru nak citer pasal bulan ramadhan..:)
Sempat lagi ke nak ucap selamat berposa? Ada lagi 2 minggu lebih kan so bole la..
Selamat Berpuasa ye u ols..!

Ramadhan kali ni tak seperti tahun-tahun lepas sebab:-

i) Kali ni ada adik...waktu sahur adik teman.. kadang lena, kadang tak :) Macammana pun kena bawak dia turun bawah gak sebab takut dia terjun katil;

ii) Almost every day aku memasak untuk berbuka :D

iii) Dapat pergi terawikh kat surau tepi rumah sbb budak2 ada tukang jaga..

Cerita tentang sebab no. ii tu...tahun ni dapat memasak sebabnya ada bibik. Itu la kelebihan ada bibik ni kan. Tengahari aku akan bagitau dia apa nak dikeluarkan dari peti sejuk, bahan apa nak dipotong dan disiapkan. Balik petang, mandi, sembahyang terus chiaww je dalam kuali. Tahun sebelum ni memang menu PARAM je aku, cuma memasak hari minggu. Tak sempat nak masak dan letih nak ngemas dapur kalo masak. Tapi tahun ni alhamdulillah baru sekali je beli makanan kat param sebab lauk dalam peti dah habis. Tapi papa ada jugak pegi param untuk beli kuih dan air. Nak buat kuih mana sempat kan. Ada jugak hari yang tak memasak sebab berbuka di luar.

So far banyak gak aku try masak masakan yang tak pernah cuba. *Dah tua ni baru nak cuba* :) Alhamdulillah first time cuba tapi rasanya sedap. *angkat bakul tak tahan*

Tapi takdelah pulak nak fikir nak ambil gambar ke ape kan..cuma semalam je terpikir nak ambil gambar nasi tomato ni..



Ini menu semalam ye, nasi tomato, ayam masak merah bersantan, daging panggang, air asam. Pencuci mulut agar-agar santan dan jus tembikai laici. Nasi tomato tu first time try, senang je rupanya, resepi dalam majalah RASA edisi ogos..cuma nasinya suppose guna beras bashmati tapi aku guna beras biasa je.

Jadual menu untuk seminggu ni pun dah ada so hopefully aku dapat masak seperti yang dirancang without fail, heheh. Tapi jumaat ni rasa nak pi param lagi, teringin nasi kerabu sedap aritu...

Comments (2)

On August 29, 2010 at 4:51 PM , SALWANI said... [Reply to comment]

happy aniversary... raya tahun nie balik kelate ker?... senang2 mai laa umah ...

 
On September 2, 2010 at 2:48 PM , mizz-siti said... [Reply to comment]

tq wani..haah, raya ni kelik kelate..umah wani katne ek?