Thursday, April 8, 2010

Peringatan dan renungan untuk aku

Sedang aku leka mengadap pc, tetibe datang sorang officer dan minta aku baca satu tajuk dari buku yang dia pinjam:-

"BERBUAT BAIK TERHADAP PEMBANTU ATAU ORANG-ORANG TERDEKAT"

RASULULLAH s.a.w bersabda bermaksud:-

"Barangsiapa yang merasa saudaranya berada di bawah kekuasaannya maka hendaklah ia memberi makan seperti apa yang ia makan, memberi pakaian seperti apa yang ia pakai dan janganlah kamu menuntut mereka untuk mengerjakan apa yang mereka tidak mampu, serta bila kamu menyuruh mereka untuk mengerjakan pekerjaan yang berat maka bantulah mereka"
(HR. Bukhari, Muslim)

"Apabila pembantu (pekerja) salah seorng di antara kamu menyajikan makanan, maka bila pekerja itu tidak disuruh duduk untuk makan bersama-sama dengannya maka hendaklah ia memberikan sesuap atau dua suap makanan itu kepad pekerjanya kerana sesungguhnya pekerja itulah yang memasak makanan tersebut."
(HR. Bukhari)

Entry ni aku dedikasikan kepada kawan2 yang ada maid kat umah termasuk la diri aku sendiri..tetiba rasa bersalah bersarang di hati sebab kadang-kadang ada termarah bibik & aritu aku suh dia panjat tangga cuci kipas..dia sampai gerun panjat tangga tu sbb badannya besar, tangga tu kecit...bukan taknak tolong, dia wat kerja time subuh..kekadang tu aku x bangun lagi...huhu..tapi bab makan & pakai dia memang la aku bagi...dan kalau ada duit lebih akan aku belikan lebih lagi pakaian untuk dia..dia kan orang susah..

Mudah-mudahan entry ni akan sentiasa menjadi ingatan utk aku supaya sentiasa berbuat baik terhadap maid..dan semoga dia pun selalu berbuat baik terhadap aku & family terutamanya dalam menjaga anak-anakku...aminn..

Comments (1)

On April 9, 2010 at 7:50 AM , Nurul said... [Reply to comment]

oh..senang lah dah ada maid yer..erm..saya nak amik maid tak berani...