Tuesday, September 1, 2009

al-kisah si kecil...

Salam semua...
Hmmm..semenjak ada blog ni tak penah lagi aku buat entry pasal our future baby kan..Bukan ape, tak tau nak citer ape..Alhamdulillah sepanjang preggy kali ni (setakat ni) aku memang takde langsung morning sickness (thanks god), sentiasa cergas dan ceria selalu...sama cam bile time aku tak preggy gak keadaannya..cumanya kalau jalan tawaf alamanda ke jusco ke cepat le terasa letihnya..nafsu makan pun cam bese jek, sama cam time tak preggy..berat badan pun takde ler naik banyak sangat macam ngandungkan fahmi dulu (setakat ni)..dan Alhamdulillah gak, puasa aku pun penuh setakat ni..semuanya rezeki yang tuhan bagi..harap-harap hingga ke bersalin nanti semuanya dipermudahkan Allah..

Ni nak citer pulak pasal kes ari jemaat aritu..kesabaran aku diuji dari aku kat pasar ramadhan petang tu lagi, perrghh...sukar betul untuk aku tempuh keadaan camtuh..aku nak soping juadah berbuka pun tak syok..kenapa ye? malu la nak citer kat sini...biar la aku sorang je tau..heheh..tapi bukan itu yang aku nak fokuskan...ader yang lebih malang dari tu..lepas je aku balik dari pasar ramadhan, nak la mandi kan...sekali masuk bilik air, gedebushh...aku jatuh terlentang tapi dalam keadaan mengiring..adeih la...sakitnyaaa..masa tu, yang lebih merisaukan aku, ialah keadaan baby..aku risau sangat sebab terhentak kuat jugak...memang aku tak sempat berpaut pada apa-apa pun masa jatuh tu..then aku terus call papa, papa masih di ofis..balik lambat..aku bgtau papa yang aku takde bleeding or sakit perut pun, alhamdulillah..aku just bgtau papa, kalau ada ape2 aku akan kol semula..sehingga ke malam tu, aku rasa ok je...cuma tangan aku yang sakit dan ada la sakit pinggang sikit2..baby pun gerak aktif je..so, waktu tu aku rasa takyah la pi klinik/hospital..

Tapi ari sabtu malam tu..aku rasa cam baby kurang gerak..gerakan tu ade tapi kurang aktif..aku dah mule risau...so pagi ahad aku ajak papa pi klinik untuk make sure baby ok..alkisah le pulak, semua klinik yang aku pi ni takde dokto pompuan, so diaorang takleh wat scan..aku rasa dokto pompuan sume pi soping baju raya kat SOGO kot..ye la kan hari ahad..tapi masa kat klinik Lita Alis tu, dokto laki tu (malu seh) check jugak perut..dia kata jantung ok, cuma dia tak scan detail & dia buat surat refer hospital..bile pi hospital pulak tengok orang punya la ramai sampai ke luar-luar...tak sanggup aku nak tunggu..disebabkan instinct aku mengatakan baby okey, aku pun decide untuk tak payah pegi lagi..dan waktu tu aku rasa baby dah aktif sikit..tapi still rasa tak pueh ati sebenarnya selagi tak betul2 comfirm yang baby okey..Akhirnya baru kejap tadi aku pi jugak Klinik Dr Marissa kat sebelah opis ni sebab aku rasa sakit sikit kat bawah perut..aku dah lupa samaada keadaan tu biase atau tak..maklum le fahmi dah besar kan...dah lupe lak cane ngandung dulu..dokto scan & dia kata baby & uri ok je..rasa sakit kat bhgn bawah perut tu biase sebab baby kan dok kat situ..oo..gitu ghupenye..

Alhamdulillah...kerisauan aku berakhir...baby tengah sedap tido..thanks god...semoga baby mama akan terus sihat..Aminn..lepas ni mama kena lebih berhati-hati untuk keselamatan mama & baby..insyaAllah..

Comments (3)

On September 1, 2009 at 1:37 PM , idura said... [Reply to comment]

Aduyai achu....
carefulll....
masuk bilik air pakai slipar getah tu... takde licin. bahaya...
sib bek takde pape tu...

 
On September 1, 2009 at 2:42 PM , mizz-siti said... [Reply to comment]

itu ler dora..alhamdulillah takdek pape..nanti nak kena sental lantai bilik air tu..sebelum ni selalu sental tapi sejak ngandung ni jarang ckit sbb x larat..

 
On September 2, 2009 at 7:48 AM , Nurul said... [Reply to comment]

mak aih..ngerinya. Masa ngandung dulu pernah gak beberapa kali hampir2 terjatuh..nauzzubillah..semoga seihat dan selamat sentiasa